lørdag, januar 6

Søknad om sykehjemsplass; 12 måneders saksbehandlingstid

Jeg får mange henvendelser fra brukere av byens helse- og sosialtjenester. Og det er bra. Som ombud ønsker jeg nettopp å stå til tjeneste for de som er avhengig av gode offentlige tjenester, og dersom ting ikke fungerer som det skal vil jeg gjerne vite dette, slik at forholdene kan endres.
Fra datter av en eldre, hjelpetrengende, mann i bydel Nordstrand har jeg fått nedenstående henvendelse.

Dette har foranlediget at jeg i dag har sendt følgende henvendelse til bydelsdirektør Per Johannesen i bydel Nordstrand, men kopi til byråden:

6 måneders saksbehandlingstid for TT-kort, og nærmere et års saksbehandlingstid på søknad om sykehjemsplass, kan da ikke være tilfredsstillende, og særlig ikke at den berørte ikke får noen informasjon underveis – men gjentatte ganger må purre og purre.

Som hun selv kommenterer:

”Jeg skal forresten følge ham til fastlegen hans på mandag, da skal jeg sørge for at det blir sendt en ny søknad om TT-kort. Den forrige søknaden bydelen avslo, brukte de over 6 måneder på å behandle. Og på mitt spørsmål om hvor lang tid de ville bruke på en ev. ankesak svarte saksbehandleren at da vil man på ny komme "bakerst i køen". Altså antagelig rundt ett år for gamle mennesker som nærmer seg livets slutt. Brutalt.”

Med basis i bystyrets vedtatte reglement for folkevalgtes innsynsrett skal ”kommunens virksomheter så langt det er praktisk og arbeidsmessig mulig hjelpe bystyrets medlemmer med alle foreliggende faktaopplysninger” og at bystyrets medlemmer derfor ”kan henvende seg direkte til disse”.

Jeg vil derfor sette pris på at du bidro til en avklaring rundt de faktiske opplysninger Turid Opsahl anfører, og hvorvidt det beskrevne foranlediger endring av rutiner.

Kopi av denne mail går til byråd Sylvi Listhaug – til orientering.


med hilsen

Ivar Johansen

mail:
post@ivarjohansen.no

Nettside:
http://ivarjohansen.no/
Blogg:
http://ivarsblog.blogspot.com/
Oslombudet:
http://www.osloombudet.no/

Hver dag - hele året i folkets tjeneste


Hei Ivar

Aller først godt nytt år.

Jeg er fremdeles sykmeldt etter operasjonen i desember, men sitter med nok å gjøre i forhold til den gamle faren min allikevel. Han ble lagt inn på Ullevål nyttårsaften igjen, antagelig p.g.a. et drypp. Nå første arbeidsdag i det nye året har jeg måttet ta en del telefoner til hjelpeapparatet rundt ham. Jeg var bl.a. sikker på at det lå en søknad om korttidsplass inne hos bestillerkontoret, det hadde jo gjort det litt lettere å få ham rett over på et sykehjem i stedet for at de sender ham hjem. Når jeg ringer i dag får jeg beskjed om at saken er avsluttet.

Saksgangen er som følger:

Søknad initiert av hjemmesykepleien ble sendt ca 2.-3. jan. 06. Svar på at søknaden er registert med beskjed om behandlingstid kommer umiddelbart. Jeg var i cellegiftbehandling hele våren og hadde ikke overskudd til å følge opp, så jeg purret første gang på svar pr. telefon en gang i mai (sammen med at jeg etterlyste svar på søknad om TT kort.) Ingen av søknadene var besvart, saksbehandler oppgir omorganisering som grunn.

Senere ringte jeg samme saksbehandler om søknadene flere ganger mot slutten av sommeren (juli/august), og fikk beskjed om at TT-kortsaken var blitt avslått, slik jeg orienterte deg om tidligere (svarbrevet har jeg først funnet hjemme hos ham i julen.) Og jeg har ikke hatt krefter til å sende klage eller sette i gang noe, fordi jeg ble syk igjen.

Men -- i dag ringer jeg for å etterlyse søknaden ved bestillerkontoret og får da beskjed om at søknaden er avsluttet 1.12.06. På spørsmål om hva det betyr sier den jeg snakker med at saksbehandleren har ringt min far og spurt om det fremdeles er aktuelt å opprettholde søknaden -- 11. måneder etter at de mottok den! Min far svarer selvfølgelig at han ikke trenger noe sykehjemsplass og dermed er saken avsluttet. På spørsmål om hvorfor de ikke innhentet uttalelser fra hjemmesykepleien som er hos ham 3-4 ganger i døgnet, dagsenter, der han er 4 dager i uken, fastlege eller hos pårørende, har ikke den jeg snakker med noe godt svar, annet enn at hun beklager at dette har skjedd på denne måten.

Jeg vet ennå ikke hva som skjer i forhold til videre sykehusinnleggelse eller om det blir sendt ny søknad om korttidsplass. Ullevål er sprengt og det blir sikkert hjemreise på ham i dag. Hjemmesykepleien stiller opp, det vet jeg -- de strekker seg langt og lenger enn langt. Det jeg er rasende for er at bydel Nordstrand ved denne framgangsmåten kan framstå i statistikken med kortere køer til sykehjemmene enn det som er realiteten. Dersom dette er en vanlig måte å behandle søknader på kan de vel ikke ha ventelister i det hele tatt, noe politikerne sikkert setter pris på å høre.

Gjør hva du vil med dette, jeg bare synes det er viktig at de som er med på å ta beslutninger får vite hva som kan ligge bak tallene.


Med vennlig hilsen

nn

Etiketter: , ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?