fredag, juli 14

Stor mediaaktivitet i sommerukene

Jeg har brukt sommeren til å skrive en del artikler. Aftenposten hadde en artikkel av meg på onsdag (den er de nå klart å trykke 2 ganger med en ukes mellomrom) , Dagbladet i går og VG har en helsides kronikk i dag. Fra VG-artikkelen siterer jeg:

"Huseiernes Landsforbund (HL) har gjennomført sin årlige undersøkelse av kommunale gebyrer innenfor områdene vann, kloakk, renovasjon og feiing. Det legges opp til et Norges-mesterskap på hvilken kommune som har de laveste gebyrene. Molde vant, mens Vestre Toten er på jumboplass kan jeg lese i VG 2. juli.

Men som huseier – og innbygger – er ikke jeg primært opptatt av lavest mulig kommunale gebyrer. Hvis hovedmålet er å redusere kostnader kjenner vi i alle fall en metode for å oppnå det: nedlegg deler av tilbudet eller demp på kravet til kvalitet Jeg er først og fremst opptatt av å få kvalitativt gode, og tilstrekkelige, offentlige tjenester. Det er bra at Huseiernes Landsforbund har fokus på kostnadsnivå i offentlig sektor, men uten å se på sammenhengen mellom pris og kvalitet blir undersøkelsen fra forbundet helt uten mening."

Jeg synes dette er et særs viktig perspektiv, og stilte opp til debatt i NRK P2s Her og Nå til debatt med HL nå i ettermiddag for å forsvare VG-kronikken. Ved kommunevalgkampen i Oslo høsten 2003 var Huseiernes Landsforbund en aktør for borgerlig bystyreflertall, ved ganske sjofle utspill hvor de måtte videre at de gikk ut med feilinformasjon. Er det en agenda for nedbygging av offentlige velferdstjenester de nå har?

Etiketter: , , ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?