torsdag, juni 22

En sosialist som folkevalgt er ikke som andre folkevalgte...

Denne uka har jeg vært innkalt til møte med nominasjonskomiteen i Oslo SV, på linje med de 9 andre av SVs nåværende bystyrerepresentanter som har sagt ja til gjenvalg.

SVs gruppe i Oslo bystyre er i dag en kvalitativ flott gjeng, med betydelig kompetanse, godt internt samarbeid, med entusiasme og evne til god strategisk tenkning. Så er det da også SV som er det reelle og synlige opposisjonspartiet i Oslo bystyre, i kampen for et rødt og rettferdig Oslo, og kamp mot kommersialisme, nedbygging av offentlige tjenester og privatisering.

Det jeg understreket i min samtale med nominasjonskomiteen (notatet jeg leverte ligger her) var særlig å understreke at en sosialist i folkevalgtrollen ikke bare skal representere en annen politikk, men også ha en annen arbeidsform, ikke minst i balansepunktet mellom parlamentarisk og utenomparlamentarisk arbeid.

Jeg ser at bystyregruppa har vært gode på den grønne delen av vår parole, men at vi ikke har vært like gode på rettferdighetsdelen. Ikke har hatt god nok kompetanse og hatt tilstrekkelig høyt nok fokus på kampen mot fattigdom, endre levekårsforskjeller og kampen mot forskjells-Oslo. Jeg håper inderlig nominasjonsprosessen sikrer oss en valgliste som vektlegger dette hensyn.

Etiketter: , ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?