lørdag, mars 29

Når det blir innbyggerne som skal sikre kvaliteten på kommunale tjenester

Konkurranseutsetting og valgfrihet er mantraet de borgerlige partier bruker som virkemiddelet som både skal gi bedre og billigere kommunale tjenester. Men det jeg synes å se som et stadig mer gjennomgående mønster er at kvalitetssikringen av de kommunale tjenester gjennom dette overlates til kommunens innbyggere, og at det ikke er kommunen selv som sikrer at den/de firmaer som har vunnet anbudet leverer en tjeneste som kvalitetsmessig holder mål.

Hvem/hvordan sjekkes det f.eks. at de firmaer som skal hente søppla vår faktisk gjør det til avtalt tid? Kontrollerer Renovasjonsetaten dette? Og har firmaene plikt til å varsle oppdragsgiver når firmaet selv vet at de i et distrikt ikke har hentet søppel til avtalt tid?

Jeg har hatt noen ganske dårlige erfaringer med dette i heimen, og det ser ut som det etterhvert ganske konsekvent blir meg som hver 4. uke må varsle Renovasjonsetaten om at heller ikke denne fredagen ble papirsøppelet hentet. Siste året har dette skjedd svært mange ganger.

For å referere fra en mail jeg sendte Renovasjonsetaten 20. februar, og dette var slett ikke første gangen jeg har måttet klage på manglende henting av papirsøppel:

Fra: Ivar Johansen [mailto:ivajoha@online.no]
Sendt: 20. februar 2008 18:59
Til: 'postmottak@ren.oslo.kommune.no'
Emne: Tømming papirsøppel

Papiret skulle vært tømt 1. februar, og allerede da var det proppfullt.

Jeg sender sms 12. febr om manglende tømming.
Får sms om at ved uteblitt tømming blir det hentet innen 24 timer.

Intet skjer.

Sender ny sms 15. febr
Får sms 18. februar om at neste tømming er 29. februar

Ringer kundeservice 18. februar, og understreker at det nå snart er 3 uker siden papiret skulle vært tømt.
De lover at papiret nå skal hentes innen 24 timer.

I dag er det 20. februar, og fortsatt skjer intet.
Er dette god oppfølging av reklamasjoner/klager?"


Og da, ble endelig papirsøppelet tømt.

Så kommer neste prøve: papirsøppelet skal så tømmes 28. mars.
Men skjedde det? Neida, papiret ble slett ikke hentet på fredag.
Og så har jeg igjen måttet sende en sms til Renovasjonsetaten.

I og for seg er det prisverdig at Renovasjonsetaten oppretter en sms-tjeneste jeg som innbygger kan bruke dersom leverandøren ikke har hentet søppla til avtalt tid. Og; som Renovasjonsetaten opplyser i en svar-sms; dersom søppla ikke er hentet til forutsatt tid - og altså: at jeg klager - skal den bli hentet innen 24 timer.

Men det blir litt bakvendt; hvorfor skal kommunen være avhengig av klage fra byens innbyggere? Hvorfor skal jeg måtte være vaktbikkje på at kommunens eksterne leverandører gjør den jobben de får betalt for? Kunne ikke Renovasjonsetaten opprettet en sms-tjeneste for anbudsvinnerne - firmaene som ikke gjør jobben sin? Dit kunne firmaene sende en sms til etaten hver gang de ikke - av en eller annen grunn - fikk hentet søpppel til forutsatt tid? Teksten i sms-en fra firmaet til etaten kunne ha følgende standardmelding: "Vi rakk dessverre ikke i dag å hente søppelet i rode xxx, men vi lover at det skal være hentet innen 24 timer".

Jeg er til og med sikker på at i vår teknologifiserte tid kunne det til og med være mulig at dette genererte automatisk informasjon ut på Renovasjonsetatens nettsider.

Det er krevende å være innbygger i en kommune hvor det er innbyggerne selv som skal måtte sloss for at anbudsvinnerne faktisk leverer de tjenester de får betalt for.

Etiketter: ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?