søndag, mars 16

Myndiggjorte brukere....

Byrådet i Oslo har oversendte til bystyret en bystyremelding om framtidas eldreomsorg i Oslo. I den sammenheng har jeg fått denne reaksjonen, som et klokt innspill.:

"Jeg reagerer på betegnelsen "myndiggjorte brukere" i Bystyremelding om fremtidens eldreomsorg i Oslo. Da virker det som om brukerne (de eldre) er umyndige mennesker som andre skal gjøre myndige - noe som både står i strid med at dokumentet vektlegger at de eldre har vært vant til å ta avgjørelser gjennom livet og relatert til (myndighets)alder.

Jeg har selv, blant annet som bruker ved et senter for overgrepsutsatte kvinner, opplevd denne formen for nedlatenhet. Det virket som senteret trengte hjelpeløse brukere for selv å kunne hjelpe. Senteret hadde som slagord "Ta tilbake makten og verdigheten!" Dette protesterte jeg på, fordi jeg ikke følte meg uverdig. For det første fordi det ikke var jeg som hadde begått overgrep og handlet uverdig, og for det andre fordi vi ifølge menneskerettighetene alle har den samme, iboende verdighet. Hva angikk å "ta tilbake makten", hadde jeg for lengst etterlyst empowerment og brukermedvirkning ved dette stedet. Så jeg gjentok at siden brukermedvirkning er et relasjonelt begrep, kunne brukerne bare ta tilbake makten om de ansatte ga slipp på noe av sin. Innvendingene mine falt ikke i god jord.

Jeg var også litt inne på denne typen nedlatenhet i siste avsnitt i et innlegg i Dagbladet, da om tanken at man kan frata eller gi andre mennesker deres menneskeverd - som om ikke alle mennesker har det qva mennesker: http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/pdf.php?pa=A&d=2005-06-22&p=33&read=1

Empowerment burde kunne oversettes med et mindre krenkende ord enn myndiggjøring (av allerede myndige mennesker), synes jeg.

Hilsen Sigrun Tømmerås"

Etiketter: ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?