fredag, mars 28

De prostituerte

I folkevalgtrollen har jeg betydelig kontakt med de ansattes tillitsvalgte, blant annet de kommunens tjenestesteder. Det gir en viktig korreksjon til den silte informasjon byrådet gir, og ikke minst gir det gode innspill til hvordan tilstanden er blant kommunens fotsoldater og de innbyggerne de skal tjene. Her er henvendelse fra en tillitsvalgt på Prosenteret:

"Takk for at du spør om det er noe jeg som tillitsvalgt på Pro Sentret mener dere må være oppmerksomme på i forbindelse med årsberetningen for 2007.

Vi fikk heldigvis 1.000.000 kr ekstra i forhold til det foreslåtte budsjettet for 2008. Dette har forhåpentligvis gjort situasjonen for Pro Sentret noe bedre, vi vet enda ikke hvilken støtte vi kan regne med å få ifra SHDir, men dersom vi får tilnærmet den støtten vi har hatt tidligere kommer vi til å klare å opprettholde driften på nivå med tidligere år. Men det som er viktig å poengtere er at vi har måttet nedprioritere enkelte områder i driften vår for å få hjulene til å gå rundt. Det viktigste eksemplet på dette er oppsøkende arbeid rettet mot menn/gutter som selger sex. Vi har ikke hatt oppsøkende arbeid rettet mot menn/gutter siden tidlig på 2000-tallet. Dette arbeidet ble nedprioritert fordi vi i den perioden fikk flere brukere i fra andre land (spesielt Nigeria).

Et annet punkt er det ordinære oppsøkende arbeidet vårt. Vi har et ønske om å kunne gå oppsøkende i helger for å kunne nå flere potensielle brukere og synliggjøre oss, men dette har vi ikke lønnsmidler til. Vi har brukt å gå felt ute i helger og natt på sommertid, men dette er basert på frivillighet fra de ansatte, og det er ikke mulig å basere en drift på frivillighet. Fremover på grunn av den nye loven som vil forby kjøp av sex, som vi regner med kommer ved årsskiftet, må vi nok også endre vår måte å arbeide oppsøkende på. Jeg tenker at vi kommer til å benytte oss mer av internett og diverse chattekanaler der. Jeg synes jeg legger merke til signaler om at når loven kommer så trenger ikke Pro Sentret å få like mye støtte som før. Jeg vil advare mot en sånn holdning da jeg ikke tror prostitusjonen forsvinner, men vil gå innendørs - noe som vil kreve mye arbeid fra oss. For ikke å snakke om arbeidet vi gjør som omhandler arbeidsmarkedstiltak.

Vi ser også en økt pågang på helsetilbudet vårt, vi skulle gjerne hatt faste stillinger til de ansatte på helseavdelingen, de arbeider nå på prosjekt. Videre skulle vi gjerne hatt en lege ansatt i 100% stilling i og med at vi har en enorm pågang på helsetjenestene våre.

Jeg føler at jeg ikke har svart svært utfyllende her, men noen gode punkter er det. Spør meg gjerne om flere detaljer om du vil!

Til slutt vil jeg anbefale årsrapporten vår for 2007. Du finner den på internettsiden vår www.prosentret.no. Og så har vi hatt besøk av Kronprinsessen idag så det er reportasjer blant annet på NRK Dagsrevyen kl 1900...


Med vennlig hilsen

Andreas P. Kikvik

FO-tillitsvalgt, Pro Sentret"

Etiketter: , ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?