søndag, januar 20

Fra fengsel og tilbake på gata

Fra dagens mailpost:

"Hei har du et råd å gi meg? Hvor kan jeg henvende meg for å få leie hybel til min sønn som er rusmisbruker, men rusfri i øyeblikket, han er en av de som kan holde seg rusfri i fengsel, men der kan han jo ikke være i evighet, han vært der 3mdr og slipper ut om 1 md. Vi kan ikke ha ham boende for min datter, svigersønn, 2 barnebarn, to av min svigersønns søskende og min manns bror. Men det er uheldig å ha min sønn i huset- vi har prøvd det men det går ikke. Sosialkontoret sier de ikke kan skaffe ham noe og at ham må greie det selv. Er det virkelig riktig at han selv må skaffe noe å bo i, slik at han må gå på gaten i Oslo når han løslates?"

Dessverre er det jo slik at det er lite jeg kan gi av råd her, annet enn at denne saken også er en dokumentasjon på at Oslo kommune trenger et annet politisk flertall. Det borgerlige bystyreflertallet har bevisst - med åpne øyne - solgt unna kommunale boliger, og dermed i betydelig grad begrenset kommunens muligheter for å bistå den som selv ikke er i stand til å skaffe seg en egen bolig. De mener - som i de fleste andre situasjoner - at markedet kan løse dette. Og det har som konsekvens at f.eks. den som løslates fra soning i fengsel står uten tilbud, og havner på gata. Resultatet blir naturligvis at det som kunne vært et håp og mulighet for en annen livssituasjon, i stedet blir et liv tilbake i rus og kriminalitet.

Sosialtjenesten settes i stand til å skaffe bolig til den som selv ikke har økonomisk betalingsevne eller ikke når opp i konkurransen hos private utleiere. Det betyr først og fremst at kommunen må slutte å selge unna kommunale utleieboliger.

Etiketter: ,


Comments:
Et lite håp er dersom Rådhuset bevilger forsatt midler til prosjektet Fribo (Storbyavdelingen, Oslo kommune). Dette er et prosjekt som har hjulpet flere i den vanskelige boligsituasjonen mange kommer i ved løslatelse. Og enda flere kan få hjelp om prosjektet får fortsette. Og ikke minst de kan synligjøre behovet for slik direkte rettet hjelp fra kommunens side.
 
Vet du hva, jeg ser ikke dette som et problem. Han ung gutten må tenker seg om han vil ha livet sånn eller skal han bidra selv til bedre liv. Masse muligheter i dette landet vi bor i. At det går an. Finner jobb og går videre i livet. Livet ditt har mye og gir deg, så kommer igjen
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?