søndag, desember 9

Kommunale innkjøp og negldesign

Av og til undres jeg litt om hvilke tilfeldige som ligger bak forslag og vedtak i folkevalgte organer, og hvor gode muligheter lobbyister eller næringsinteresser egentlig har for å vinne fram.

La meg ta et aktuelt, og i og for seg uskyldig, eksempel fra Oslo bystyres behandling av kommunens budsjett for 2008.

I finanskomiteens avsluttende budsjettmøte dukket det opp følgende forslag fra partiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti:

"Byrådet går i dialog med PRO-senteret om utredning av et prosjekt for prostituerte som vil skape seg et nytt livsgrunnlag, og som trenger økonomisk og annen støtte til dette ut over hva statlige støtteordninger kan dekke. Det vurderes å trekke inn Tone-Lise-akademiet og andre interesserte støttespillere i prosjektet."

Et utmerket forslag, naturligvis. Men hvorfor dukker det private firmaet Tone Lise-akademiet opp i en slik sammenheng, i rekken av mulige private firmaer?

I løpet et år er nærmere 100 kvinner gjennom arbeidstrening, kvalifisering og mulig arbeidsplassering via Prosenteret. Prosenteret kjøper tjenester om kvalifisering fra ulike firmaer alt etter hva kvinnene ønsker og kan ha bruk for i planlegging av framtida. Slike ulike firmaer kan være service- og renholdskurs, skrive og lesekurs, datakurs, osv. Negledesign er bare en del av de tjenestene/kvalifiseringskursene Prosenteret tilbyr.

Men hvorfor skal Oslo bystyre gi en særlig preferanse til et av de mange potensielle private firmaer som er aktuelle i en slik slik sammenheng? Det finnes jo mange andre negldesign-firmaer. Muligheten kan være mange, som f.eks.: Har firmaet drevet en særlig lobbyvirksomhet overfor en eller annen borgerlig bystyrepolitiker? Eller kan det være at en Venstre- eller Kr.F-politiker er fast kunde der, og gjerne vil gjøre firmaet en vennetjeneste? Jeg har ikke grunnlag for å insinuere noe som helst, og bare fabulerer helt fritt.

Uansett; Oslo kommune som skal holde en høy etisk standard i sin innkjøpspolitikk. Innkjøp skal følge kommunens innkjøpsregelement og firmavalg skje ut fra en vurdering av behov, kvalitet og pris - ikke kjappe innfall fra bystyrets medlemmer. Selv om det i denne sammenheng bare dreier seg om en uskyldig anbefaling Prosenteret står fritt til om de vil følge. Men en anbefaling fra Oslo kommunes øverste politiske ledelse, bystyret, skal vel også veie tungt når kommunens tjenestesteder skal foreta sine innkjøp.

Etiketter: ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?