torsdag, august 30

Anbud fører til bedre kvalitet.... ??

Anbud og konkurranse skal fremme kvalitet, hevder Høyre og Fremskrittspartiet.
Men en forutsetning for det er i så fall at den Høyre/Fr.P-styrte kommunen er en profesjonell innkjøper, og at det har konsekvenser om den som vinner anbudet ikke leverer den avtalte kvalitet.

De siste måneder har foreldre til funksjonshemmede skolebarn fått erfare at så ikke er tilfelle. Transportselskapet Djupvik vantg anbudet, men barn opplever å komme mange timer for sent på skolen.

Dette har jeg reagert strengt på, og her er et av mange eksempler jeg har fått på dette:

Ville bare uttrykke min takknemlighet for at du følger opp denne saken. Forrige skoleår ringte jeg ved flere anledninger til Hilde Burås i Utdanningsetaten og varslet om brudd på kontrakten i form av (nærmest konstant) forsinkelser, manglende kommunikasjon, sikkerhetsbrudd ved manglende bilbelte (i ekstrabil) og stadig skifte av sjåfører (med dels manglende norsk kunnskaper).

Dette skoleåret startet marerittet igjen: min datter (som går på xxx skole) satt over 2 timer utenfor og ventet på transporten, og da hun omsider kom på skolen var det under én time igjen av skoletiden (som var redusert første skoledag). Barnet skjønte naturligvis ikke at hun skulle sendes hjem rett etter at hun endelig hadde kommet (og møtt vennene sine igjen etter en lang sommerferie) og hun nektet derfor plent å bli med hjem igjen - de måtte ringe hjem slik at mormor fikk overtalt henne til å bli med i transporten hjem. Mitt barn trenger forutsigbarhet og stabilitet, noe hun ikke får ved stadige forsinkelser og skifte av sjåfører - vi må bruke mye tid for å forklare henne at hun må vente og at sjåføren hun har blitt kjent med ikke lenger kjører hennes rute.

Tredje skoledag: barnet kommer ikke hjem til forventet tid og bekymret begynner vi å ringe: sjåføren har kjørt henne til avlaster og står utenfor der. Avtalen er at barnet skal kjøres hjem etter skolen slik at vi kan trene (etter Doman-metoden) før vi selv ordner transport til avlastningsadressen - der hun skal hentes neste morgen. Det er vi som foreldre som stadig må passe på at sjåføren er oppdatert om hvor barnet skal hentes og leveres, samt passe på at de har oppdaterte lister over adresser og telefonnummer. En og en halv time etter forventet hjemkomst blir hun levert til hjemadressen dvs hun har 30 minutter hjemme før den faste sjåføren fra Oslo Taxi kjører henne til avlaster..Ingen trening med andre ord.

Vi som foreldre har en svært krevende hverdag for å følge opp våre barn med spesielle behov: vi trenger stabile og kvalitetsmessige (transport-)tjenester for våre barn!"

Og sånn har det altså vært i mange måneder. Foreldre klager til Utdanningsetaten, men lite skjer. Og senest i dag argumenterer byrådsleder Erling Lae at anbud fører til bedre kvalitet. Kom deg ut fra skrivebordet!

Etiketter: ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?