søndag, januar 7

Når TT-kortet skal fornyes

En tillitsvalgt i Blindeforbundet har sendt meg følgende mail:

"Så er vi der igjen - fem år siden forrige gang.

Jeg må nok en gang kontakte min fastlege og min øyelege for å få fornyet legeattest på at jeg fremdeles er synshemmet (blind) - og dekke utgiftene til to legebesøk selv. To saksbehandlere i min bydel må vurdere legens og min egen uttalelse om et fortsatt behov for TT. Får jeg ikke inn legeattester og egenerklæring i tide, sperres mitt TT-kort. Jeg blir varslet i god tid i forhånd forteller bydelen meg - men jeg varsles vha et medium jeg ikke selv kan benytte (brev i vanlig skrift, e-post får ikke kommunen sende ut om slikt).

Kan det være nødvendig at personer som benytter TT-transport og som har en varig funksjonshemning må få vurdert sitt behov for TT en gang hvert femte år? Skulle ikke heller Oslo kommune bruke sine ressurser på annen, og langt viktigere saksbehandling? Vi som har en varig funksjonshemning vil jo ALLTID ha et behov for TT - livet ut."

Han har selvsagt helt rett. Det legges opp til et helt unødvendig byråkrati i en generelt underliggende mistro til brukerne av våre velferdstjenester. Dette byråkratiet er kostbart, penger som heller kunne vært benyttet til å styrke og bygge ut tjenestene, og ikke minst: det skaper unødvendig ekstrabyrder for byens innbyggere.

Etiketter: ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?