mandag, januar 15

Folkevalgtes honorar versus tidsforbruk

På bakgrunn av en telefonhenvendelse fra Dagens Næringsliv i dag fant jeg det nødvendig å sende følgende oppfølgingsmail til avisas politiske redaktør:

"Jeg ble i dag oppringt av en fra avisas redaksjon, som jeg forsto i alle fall ringte alle bystyremedlemmer i Oslo.

Jeg ble spurt om honorarer for politiske verv, og hvor mange møter det var i disse organer.

Jeg synes nok spørsmålene som ble stilt var noe upresise, og vil derfor tydeliggjøre følgende:

Jeg har følgende politiske verv i folkevalgt sammenheng:

Bystyremedlem i Oslo, samt medlem av bystyrets finanskomite
Sentralstyremedlem i KS
Styremedlem i Kommunal Rapport AS
Medlem av Ombudsmannsnemnda for Forsvaret/Ombudsmannsnemnda for sivile tjenestepliktige

Å spørre om antall møter som illustrasjon på tidsforbruk som har generert honorarer blir særs misvisende, da antallet møter i organet bare er en liten flik av den totale tidsbruk for utførelse av vervet.

Jeg har regnet på hva min tidsforbruk for utførelse av overstående verv var i fjor, og fjoråret er noenlunde representativt også for i år (og mange foregående år):

Dette oppsummerer seg til rundt 1680 timer, fordelt på

Deltakelse i organets møter
Saksforberedelse til det enkelte møte (lese saksdokumentene, innhente andres synspunkter/evt utforme alternative forslag – med begrunnelser)
Forberedende møter og etterfølgende oppfølgingsmøter
Nettverksarbeid på saksområdene (utvikle og vedlikeholde et bredt kontaktnett – for mitt vedkommende ganske mange tusen navn – gjennom telefon, mail, møter m.v.)
Ombudsrollen. Ta i mot henvendelser, ha møter med disse og følge opp sakene
Opprettholde og utvikle kompetanse på saksfeltene
Deltakelse i konferanser, møter m.v arrangert av andre
Informasjonsarbeid (artikkelskrivning, foredrag, internettsider m.v)

Og for mitt vedkommende er dette et arbeid jeg utfører i tillegg til en ordinær heltidsstilling i et bokforlag.

Andre folkevalgte får svare for sin utførelse av vervet som folkevalgt, men slik er i alle fall min hverdag.

Jeg ber om at dette perspektivet blir synliggjort i den/de artikler dere måtte skrive.

med hilsen

Ivar Johansen

mail:
post@ivarjohansen.no

Nettside:
http://ivarjohansen.no
Blogg: http://ivarsblog.blogspot.com/
Oslombudet: http://www.osloombudet.no/

Hver dag - hele året

i folkets tjeneste"

Etiketter: ,


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?