fredag, juli 28

Skattedebatten: Om å holde kjeft

"Ingen er tjent med en offentlig debatt rundt skattespørsmålene," sier Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Marianne Aasen Agdestein til Aftenposten.

Jeg skal ikke trekke hennes uttalelser for langt, for jeg antar at hennes tanker i første rekke går på at regjeringskolleger i første rekke må ta debatter seg i mellom, og ikke blåse ut det meste i avisspaltene. Og budsjett-taktikk og mulig innhold i et nytt statsbudsjett drøfter en ikke først og fremst i det åpne rom.

Men jeg tror nok jeg vil advare, og si at jeg er uenig i retningen i hennes synspunkt.
Norsk demokrati og norsk samfunnsdebatt trenger tilfang av gode verdidebatter. Ikke mindre, men mere. Skatt er fordelingspolitikk, og vi har intet å tape på å ta slike debatter med høyresida.

Og en skal ikke se bort fra at sosialister i SV, og verdikonservative Sp-folk her kan ha noe forskjellig syn. Og hvorfor skulle en ikke synliggjøre slike forskjeller også når en har et regjeringssamarbeid? Partienes forskjellighet er en styrke - samlet sett - og ikke en svakhet.

Jeg tror regjeringsprosjektet har alt å vinne på å være mer inkluderende og åpent. Involvere flere. Skape allianser og få flere til å være med på utformingen av politikken. Da kan ikke skattepolitikken utformes alene innenfor regjeringskvartalets korridorer, men gjennom en åpen samfunndebatt og i aktiv dialog med fagmiljøer og samfunnsinteresserte.

Etiketter: ,


Comments:
Veldig god svensk side
http://lebanontrip.blogspot.com/2006/08/fred-och-frjd-ab.html
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?