fredag, mars 28

Kosovo-anerkjennelsen

I dag fikk jeg en mail fra Bernt Bakkevik, som bl.a. skriver:

"Kamerat Ivar!

Du husker kanskje den gamle anarkisten som alltid var litt fobisk mot marxisthoven til SV (og nå vil jeg jo gjerne vil beholde steinerskolelærerjobben min....), og de siste årene har jeg følt meg rimelig bekvem på venstrefløyen i Oslo AP (litt familiære grunner òg, jeg innrømmer det). Men til slutt er nok nok, mer enn nok. Derfor vedlagte lille fot ned.
Jeg har vært mye i ex-Jugoslavia de siste årene (har også snart en bachelor i såkalte Balkan-studier) og er blitt så glad i land og folk at det nærmer seg emigrasjon. Og særlig når slike ting skjer som i dag. Men så søker jeg litt på nettet da, for å se om noen har hevet sin røst siden Langeland. Knapt noe å finne på SVs sider. "Nei til nye NATO", javel; men er det ikke litt rolig der òg? Samtidig jeg ser jo at du har fått et nytt og viktig verv - gratulerer! - og da er det kanskje håp om opposisjon i regjeringskoalisjonen også på dette punktet? Jeg håper - og skjer det noe du mener jeg burde vite om (arrangementer, møter etc.), så tips meg gjerne. Jeg bor vekselvis i Tønsberg og Oslo, men forflytter meg fort.

Fredfulle hilsner (som vi pleide å si) - og alt godt!
Bernt"


Jeg svarte ham at

"SVs synspunkter i forkant av anerkjennelsen er formulert her

http://ivarsblog.blogspot.com/2008/02/kosovos-uavhengighet.html

Det var disse standpunkter SVs internasjonale utvalg utformet, og som vi argumenterte for overfor våre regjeringspartnere. Men vi nådde ikke fram, dessverre."


Og Bernt valgte å melde seg ut av Arbeiderpartiet, men denne begrunnelsen:


"Jeg viser til pressemelding nr. 038/08 fra UD i dag 23/3-08 og melder meg med dette ut av partiet.

17. februar i år meldte UD (pressemelding nr. 022/08), som reaksjon på Kosovos uavhengighetserklæring, at Norge tidligere har "lagt vekt på viktigheten av å finne fram til en løsning begge parter kunne enes om" og at regjeringen nå "legger...stor vekt på å bevare Norges nære vennskap til Serbia og serbiske myndigheter".

Dagen etter (18/2, pressemelding nr. 023/08) meldes det at man fortsatt studerer erklæringen fra myndighetene i Kosovo. Så, etter to dager (20/2, pressemelding nr. 024/08), har man studert ferdig (og muligens konsultert andre venner enn de serbiske), og brått er konklusjonen klar: "...det er ingen grunn til å tro at videre forhandlinger kan lede til en omforent løsning" og "...i den situasjonen er det viktige at det internasjonale samfunnet står så samlet som mulig"; med andre ord: "...Norge kommer til å anerkjenne Kosovo som en selvstendig stat".

I dagens uavklarte situasjon (få land har anerkjent Kosovo; ingen avklaring utover 1244 i FN; splittelse i EU; nytt forslag fra Serbia denne uken; situasjonen i Kosovo/enklavene, osv.) kunne Norge spilt en konstruktiv og upartisk rolle. Min erfaring er i hvert fall at på tross av Norges deltakelse i krigen mot Jugoslavia i 1999, har det frem til i dag vært svært hyggelig å være norsk i Serbia.

Jeg registrerer at norske myndigheter (UD, dvs. DNA) ikke lenger legger særlig vekt på "Norges nære vennskap til Serbia"; jeg for min del verdsetter mine serbiske venner (og også mine forretningsforbindelser i landet) så høyt at jeg ikke lenger kan forsvare å være medlem av regjeringens dominerende parti. Jeg melder meg altså ut - og beklager det dypt.

Vennlig hilsen

Bernt Bakkevik

Medl. nr. 345616"

Etiketter: ,


Comments:
Så bra at ingen hørte på dere...Det ser ut som om dere har blitt forgiftet av den serbiske nasjonalismen og ønsket å belønne Kostunica og hans. Jeg tillater meg å minne at det er Kostunica som i disse 8 årene med "demokrati" i Serbia har nektet å utlevere de som sto bak Srebrenica-folkemordet.

Blir ikke overrasket over at SV-ere og venstre siden i AP inntar slike standpunkter da deres tommelfingerregel nr 1 er å alltid støtte de som er imot USA.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?