søndag, desember 16

Ombudsmannen for Forsvaret

"Forsvarstoppenes forklaringer om smøreturer virker samkjørte, mener Dalseide 2-gruppen. Granskerne mener de har forsøkt å tåkelegge faktum. " Dagsavisen 15. des. 2007

"Forsvarsledelsen protesterte da golfkoordinatoren Kjell Arne Bratli ble utnevnt til kommandør i Sjøforsvaret i 2001-2002." VG 13. des. 2007

"Kjell Arne Bratli fra Horten er trukket inn i korrupsjonsetterforskningen som Økokrim har startet mot blant andre flere forsvarstopper." NRK 12. des. 2007

Ikke uventet har mange mediefolk spurt meg om kommentarer til de siste dagers mediaoppslag. Kjell Arne Bratli er Ombudsmann for Forsvaret, og jeg selv er medlem av Ombudsmannsnemnda - utnevnt fra Stortingets side som SV-er. Og jeg har ganske enkelt sagt; jeg har ikke lest Dalseide 2-utvalgets utredning, og kan derfor ikke uttale meg om saken.

Bjørn Jacobsen, SVs medlem av Stortingets forsvarskomite, uttalte i Dagbladet i går at Kjell Arne Bratli bør gå av som Ombudsmann som følge av hans tilknytning til korrupsjonsskandalene. Bjørn har ikke snakket med meg før den uttalelsen. Min generelle rettsikkerhetsholdning er at det å ha vitnestatus i en sak (i flg avisene er dette hans status p.t.) tilsier at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Men som virkelig bekymrer meg er Ombudsmannsordningens uavhengighet. Det er ikke helt greit ene dagen framstå i media med at en rekke forsvarstopper er Ombudsmannens nærmeste venner (og bl.a. reiser på golfferie sammen med), for så senere å behandle klagesaker på avgjørelser de samme forsvarstopper har ansvaret for, eller initiere befaringer og tilsynsbesøk på de to institusjoner/anlegg de samme forsvarstopper har daglig ansvar for.

Det perspektivet er det særs viktig at en ser nærmere på av hensyn til Ombudsmannsordningens troverdighet som en uavhengig tilsyns- og klageinstans.

Etiketter:


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?