tirsdag, desember 18

Barnehagekøer: Salgsbyrådet

Det er en kjennsgjerning at det særlig er de Høyrestyrte storkommunene Oslo og Bergen som er sinker i barnehageutbygging. Fire av fem barn i barnehagekø bor i Høyre-styrte kommuner, understreker kunnskapsminister Solhjell.

Høyrepolitikerne føler seg beklemt over situasjonen, og jeg ser at bl.a. Høyres byrådsleder Erling Lae på Høyres nettsider tar meg til inntekt for at den Høyrestyrte Oslo gjør en utmerket jobb. Han siterer meg som følger:

"- Jeg synes dette uttrykkes veldig presist av SVs bystyremedlem IvarJohansen i VG 21. mars 2007 når han gir honnør til byrådets innsats: "Ingen kan si at byrådet i denne byen ikke satser på barnehager. Mangelen på full dekning er mer et spørsmål om hva som er praktisk mulig å få til på så kort tid", sier Oslos byrådsleder Erling Lae. "

Jeg har i mange sammenheng presisert dette sitatet. Sist var det da tidligere Høyre-byråd Grete Horntvedt i lokallavisa Akers Avis brukte sitatet. Da skrev jeg følgende, under overskriften: "Barnehagekøer: Salgssjef Horntvedts ansvar".

"Sannhetsvitne? Høyres Grete Horntvedt bruker i Akers Avis 3. august meg som sannhetsvitne for at byrådet fortjener skryt for sin barnehagesatsing.

Fra min side vil dette bli et svært forbeholdent skryt. Her og nå står nok byråd Torger Ødegaard og hans folk opplagt på for å etablere flest mulig barnehager. Men når det nå i Oslo står tusener barn i barnehagekø, er vi fra SVs side god grunn til å være særdeles utålmodig på barn og foreldres vegne.


År etter år ble SV-forslag i bystyret om økte investeringer til barnehageutbygging nedstemt av bystyrets borgerlige flertall. Hadde vi kommet i gang mye før, ville mange tusen flere foreldre i dag hatt barnehageplass fremfor å stå i kø.

Det viktigste hinder for nå raskt å få bygd ut tilstrekkelig med barnehager, er mangel på bygninger og tomter. Det er byrådet og det borgerlige bystyreflertallet som selv har skapt dette problemet ved over år altfor ukritisk å ha solgt unna kommunale eiendommer og tomter. Tidligere byråd Grete Horntvedt har der selv – som salgssjef – et særlig tungt ansvar."

Etiketter:


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?