tirsdag, mars 13

Åpne prosesser

Jeg leser i VG i dag, formidlet via Nettavisen:

"Finansminister Kristin Halvorsen vil ikke la en statlig budsjettdirektør holde foredrag for Frps stortingsgruppe, skriver VG. - Jeg føler meg hensatt til et kommunistregime - hva er dette for noe kommunistvås, sier Siv Jensen til avisen.
Direktør for «Senter for statlig økonomistyring», Marianne Andreassen, får ikke delta - ifølge Halvorsen. Andre departement setter imidlertid ikke foren ned for at sykehusdirektører og direktør i Statistisk sentralbyrå (SSB) kan delta på slike treff. På vegne av Halvorsen forklarer statssekretær Roger Schjerva (SV) at dette relevante finansforedraget bør ut til alle stortingsgrupper samtidig. "

Som jeg sa til Roger Schjerva, når han ringte meg i går: Dette er et uklokt og uriktig standpunkt. Det må være helt uproblematisk at direktører i ytre etater innleder på f.eks. et møte i Tilbakeskrittspartiets stortingsgruppe. På samme måte som jeg mener det er helt riktig, og ønskelig, at fagfolk og toppledere bidrar med sin kunnskap i den alminnelige offentlige debatt i media.

Det eneste spesielle her er at det er et partis stortingsgruppe, og at statsråden har et parlamentarisk ansvar for å sikre at Stortinget har et fyldestgjørende og korrekt faktagrunnlag for de saker som behandles. Det løses ved at departementets politiske ledelse kan være tilstede med en representant.

Selv om jeg kontinuerlig sloss for større åpenhet i Oslopolitikken har vi da det i alle fall slik at en etatssjef kan holde en innledning på representantskapet i Oslo SV, eller en budsjettsjef i byrådsavdelingen kan holde en innledning i SVs bystyregruppe. Forespørselen rettes riktignok via byråden, og byråden har rett til å ha en representant til stede, men en situasjon som dette vil altså ikke oppstå i Oslo.

Jge skjønner i det hele tatt ikke hvorfor man er så redd for at kunnskap er tilgjengelig for alle og enhver. For alternativet er desto dårligere; at "noen" kjenner og snakker med "noen", og slik sett at folkevalgte beslutninger fattes på grunnlag av informasjon i det lukkede rom, og som i alle fall ikke statsråden er kjent med, og kan korrigere om de var/er feilaktige.

Etiketter:


Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?