mandag, februar 5

OL

Joda, jeg stemte i bystyret for at Oslo skal søke om å få OL i 2018.
Men når Aftenposten aften presenterer bystyrevedtaket med en overskrift om at bystyrets medlemmer "jublet for OL-søknad", vil jeg ikke la meg inkludere i det.

Jeg står for stemmegivningen, men kan styre meg for den store begeistringen. Det er i det hele tatt litt spesielt når bystyret, uten debatt, kan fatte et slikt vedtak og derigjennom stille opp med en garanti på 120 millioner. Sånt skjer bare i den rusen som følger av begeistringen av eliteidretten. Når det gjelder vedtak som Bislett Stadion, Holmenkollbakken, VM og OL er det i det hele tatt utrolig hvor løst pengene sitter.

Vi bruker mye tid i bystyret når sårt trengte midler til f.eks. utsatte barn og unge skal skaffes fram. For eksempel for å sikre nødvendige hjelpetiltak innenfor barnevern eller PPT-tjenesten, eller forebyggende barne- og ungdomstiltak som fritidsklubber eller frivillig barne- og ungdomsarbeid. Da sitter ofte pengene atskillig lenger inne, enn når bystyrepolitikere lar seg beruse av Bislett eller Holmenkollbakkenbrøl.

Dessverre.

Etiketter: ,


Comments:
Jeg kjenner ikke til tallet (eller om det i det hele tatt /er/ tallfestet), men den mengden penger Oslo Kommune bruker på barnevakter og legehjelp i forbindelse med helgefylla kunne vel sannsynligvis dekket inn en god del av et OL. Bare synd den politiske viljen til å gjøre noe med problemene sitter så langt inne..

- Eivind
 
120 millioner er vel en liten pris for oslo kommune å betale for å få et titalls milliarder kroner investert i nærområdet? Det er jo tross alt ikke bare snakk om den kortsiktige festen, byggningene til OL og infrastrukturendringer vil få 120mill til å se svært lite ut?

vi har forøvrig diskutert søknadsbyene endel på www.politiskforum.no . Det er ingen konsensus om tilholdsstedet - men det virker ganske unisomt at folk ønsker å faktisk ha et ol og at det er rett å investere pengene.
 
Skal ikke trekke debatten for langt, for jeg står for min stemmegivning i bystyret: jeg stemte for.

Hvis det var nasjonal vilje til å investere et "titalls milliarder" i Osloområdet - ut fra hva som Oslo trenger aller mest - tror jeg nok kanskje andre saksområder ville hatt høyere prioritet.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?