lørdag, februar 17

AKP-leder under dekknavn

Jeg har av og til tatt initiativ til større nett-underskriftskampanjer. I 2001 underskriv f.eks. 67.000 personer på et opprop mot rasisme og nazisme i forbindelse med Benjamin-drapet, kampanjen Redd kollekttrafikken - Stopp rutekuttene resulterte i 124.000 protestmailer, og ganske mange har også underskrevet kampanjen Nei til nye NATOs opprop.

Felles for mange av disse kampanjene er at navn på underskriverne blir liggende ute på internett. Jeg får derfor av og til mailer fra enkeltpersoner som pent ber om at deres navn blir slettet. De ønsker ikke helt å vedstå seg, eller skjule sin historie, når de f.eks. skal søke om jobber. For sånn er nettet. Det er ikke uvanlig at arbeidsgivere søker etter informasjon på nettet når de skal sjekke arbeidssøkere.

Internett inneholder utrolig mye informasjon. Når derfor f.eks. AKPs partileder ønsker å snike seg inn på SVs debattlister kan dette avdekkes.

Forleden fikk jeg følgende elektroniske påmelding til SVs elektroniske debattliste, SV-debatt:

Navn: Frøya Karisdotter
E-post: gevn@yahoo.com
Adresse: Schweigaardsgate 58
Postnr: 0656
Sted: Oslo
Kommune: OSLO GAMLE OSLO
Medlem: nei

påmeldingsskjemaet for SV-debatt heter det:

"SV-debatt er en åpen, landsdekkende epostliste for SV-medlemmer og sympatisører. På denne lista kan du delta i meningsbrytning om alle politiske spørsmål. Medlemmer av andre partier, og deres sympatisører og velgere, må finne seg et annet forum."

Det er bare to alternativer når man melder seg på. Enten krysser man av på medlem av SV, eller så krysser man av på SV-sympatisør. "Frøya Karisdotter" krysset av for at hun var SV-sympatisør.

Hvem er så dette? Jeg søkte etter mailadressen i Google, og fant svaret her.
På side 17 står det at mailadressen tilhører Ingrid Baltzersen, nåværende partileder i AKP.

Beklager, AKP-leder, men helt redelig var vel ikke dette?

Etiketter:


Comments:
Hei,
som test proevet jeg nettopp aa melde meg paa lista sv-debatt UTEN aa markere hverken sympatisoer eller medlem. Det gikk fint!
Med andre ord: AKP-lederen maatte hverken si at hun var sympatisoer eller medlem for aa bli med paa lista. Ser ut som om det er et teknisk problem SV-sidene. Man kan vel ikke klandre AKP lederen for aa ha gjort bruk av det (gitt at hun gjorde det).

Du faar melde meg av lista igjen naa.
 
Jeg har stussa litt på den strenge håndhevingen av SV-sympatisør tidligere, og kjenner folk som har blitt slettet fra lista fordi Google sier de er med i feks RU eller lignende.

Men det går vel an å sympatisere med flere partier? Hvis man bare sympatiserer med ett eneste, kunne man vel like godt meldt seg inn?

- Eivind :)
 
Til Johannes: Kjernen er dette;

AKP-lederen vet at den debattlista hun meldte seg på er forbeholdt SV-medlemmer og SV-sympatisører, og hvor det eksplisitt er understreket at medlemmer av andre partier ikke har adgang.

Jeg må forutsette at det er av den grunn hun velger å gjøre det under falskt navn. Sånt er ikke redelig.
 
Til Eivind: RV har valgt et lukket debattforum, forbeholdt kun de som er medlemmer av RV. SV har - så langt - valgt en åpnere linje ved at også SVs velgere og sympatisører kan delta. Men SV har ikke behov for å bruke partiets debattlister til å diskutere med medlemmer av andre partier, enten disse er medlemmer av RV, AKP, Fr.P eller Høyre. I det offentlige rom finnes det mange muligheter til å diskutere med dem.

Ja, det går an å ha sympatier med flere partier, i den forstand at vi alle ser noe bra også i andre partiers program. Men den "SV-sympatisøren" som er 80 % Fr.P-symper, 10 % SV og 10 % Ap er altså ikke de mest naturlige til å delta i debatten om utformingen og utviklingen av SVs politikk.
 
I og med at man velger to ulike ord, er det vel rimelig klart at velgere og sympatisørere ikke er det samme. Mengden av sympatisører maa derfor vel enten vaere stoerre eller mindre enn mengden av velgere. Ut fra ordenes lyd ville eg regne med at sympatisører har mindre tilknytning til partiet nn velgere og gitt at dette er oppegaaende personer stemmer de da vel paa et annet parti
Ellers saa skjoenner jeg ikke helt din sammenlikning med at noen som var RU-medlem (som jo er noe annet enn aa vaere RV-medlem) kunne sammenliknes med en som har 80% sympatier for FrP. Du er vel klar over at det i SV finnes hele baandbreden av sosialitiske holdninger, mens det i RV finnes et subsett av dem. Med andre ord: enhver holdning du kan finne i RV kan du ogsaa finne i SV -- men ikke omvendt. Samme gjelder kanskje ogsaa for forholdene NKP-AKP, AKP-RV og SV-Ap.
Derfor er det mulig aa vaere RU-medlem og sympatisoer med SV.
Foroevrig: At det ikke finnes en klarere ideologisk oppdeling mellom partiene paa venstresida i dag viser for meg at det er en suboptimal organisasjonsstruktur vi har for tida.
 
Til Johannes: Jeg har ikke sagt et ord om RU, men ser at Eivind har det.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du ikke forholder til sakens gjerne: SV-debattlista er forbeholdt SV-medlemmer og SV-sympatisører, og det er særskilt understreket at den ikke er for medlemmer av andre partier.

AKP-lederen kjenner til dette. Det er vel derfor hun forsøker å snike seg inn under falskt navn. Synes du dette er en grei opptreden?
 
Jeg skjoenner at det intensjonen med lista, men det er faktisk ikke det som staar der. Foer man melder seg paa leser man foelgende tekst: "SV-debatt er en åpen, landsdekkende epostliste for SV-medlemmer og sympatisører. På denne lista kan du delta i meningsbrytning om alle politiske spørsmål. Medlemmer av andre partier, og deres sympatisører og velgere, må finne seg et annet forum."

Som AKP-medlem kunna man jo saa tenke seg: joda, jeg er sympatisk innstilt overfor SV, i hvert fall enn overfor Ap eller FrP. Og jeg skal saa i tillegg finne meg et annet forum - jamen det har jeg jo paa AKP-lista. I og med at jeg foelger alle reglene som staar her, saa faar jeg vel melde meg paa.

Det staar jo ingenting som direkte utelukker medlemmer av andre partier. Hvis det skulle sikres maatte det spesifiseres som f.eks.: "Medlemmer av andre partier som stiller til valg i Norge har ikke lov aa melde seg paa lista." Teksten som den er naa kan ogsaa tydes dithen at medlememr av andre partier og deres velgere ikke skal bruke lista til aa diskutere deres alternative partiprosjekter.

Hva angaar navnet til AKP-lederen saa vet jeg ikke om det direkte er falsk eller et nickname hun gaar ved til tider, e.l. . Paa grunn av overvaakningen her i landet bruker en del jo heller ikke sitt ekte navn i politiske sammenhenger, saa det kan jo vaere noe som henger igjen fra det.

Men naar det er sagt skjoenner jeg godt din frustrasjon med at medlemmer av andre partier melder seg paa SV-lista. Men jeg er rimelig sikker paa at det er folk fra enhver gruppe paa over 10 paa norsk venstreside som har minst en person paa enhver annen epostliste, som kan sende viktige eposter videre. Hadde AKP lederen brukt litt mer tid kunne hun vel ogsaa ha opprettet en annen videresendingsadresse foer hun meldte seg paa SV-lista, som du ikke kunne sporet like nemt. Aa proeve aa skjerme informasjon som er tilgjengelig elektronisk fra medlemmer av andre partier paa venstresida er derfor nok saa haaploest.

Derfor ville ikke jeg se paa saken som saa alvorlig. Omvendt skjer det samme garantert ogsaa.
 
AKP-leder Ingrid Baltzersen ringte meg i dag og beklaget sin handling. Jeg legger da ballen død.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?