onsdag, august 23

Åpenhet om folkevalgtes økonomiske interesser

I Aftenposten leser jeg at kommunalministeren vurderer å innføre et obligatorisk register over kommunepolitikernes økonomiske interesser og verv - slik antikorrupsjonsorganisasjonen Transparency International krever.

Dette er veldig bra, og jeg støtter at kommunene får pålegg om å ha et slikt register.

Men jeg undres når jeg leser at forslaget også støttes av både Høyre og Fremskrittspartiet. - Jeg tror et slikt register vil ha effekt, sier Ib Thomson, Frp-representant i Stortingets kommunalkomite.

I Oslo bystyre har vi lenge hatt et slikt register, men problemet er at registeret er frivillig.
Fr.P-politikere som Margaret Eckbo, Berit Baklund, Bjørn Hansen og Henning Holstad nekter å opplyse offentligheten om sine næringsinteresser. Ja, det er også grunn til å merke seg at enkelte av bystyrerepresentantene fra Høyre og Arbeiderpartiet tar lett på dette.

Jeg mener bystyremedlemmer bør vise åpenhet overfor sine velgere og gi dem innsyn i politikernes næringsinteresser, og slik sett kan ha åpenhet om mulige dobbeltroller.

Etiketter:


Comments:
Ja til åpenhet - og ærlighet

Høyre krever åpenhet av sine tillitsvalgte mht deres næringsinteresser.

Dette vet Johansen godt, men finner det likevel verdt å undres over å lese at Høyre støtter forslaget om et obligatorisk register over kommunepolitikernes økonomiske interesser og verv. Ærlig talt, Johansen!

Johansen mener også at det er grunn til å merke seg at enkelte av bystyrerepresentantene fra Arbeiderpartiet tar lett på kravet til åpenhet. Hvordan skal vi tolke at du ikke undrer deg over dette da, Johansen?
 
Min undring var primært knyttet til Fremskrittspartiet, som altså på nasjonalt nivå nå sier de ser et slikt register som verdifullt, samtidig som det for flere av deres folkevalgte i Oslo i registeret kun står: "ønsker ikke registrering."

Dette er et bevisst valg.

Det var talspersoner for Høyre og Fr.Ps stortingsgrupper som uttalte seg i den Aftenposten-artikkelen jeg viser til, og som støttet at et slikt register bør være obligatorisk. Hva Arbeiderpartiet mener, vet jeg derfor ikke.

Men jeg undres nå over enhver folkevalgt som ikke vil velge en åpen linje om økonomiske interesser som kan bringe dem i en inhablitets- eller lojalitetssituasjon.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?