fredag, april 27

Gratulerer med dagen

Gratulerer med 25-årsdagen til Blitz. I 25 år har Blitz-miljøet utfordret oss på sentrale spørsmål som fattigdom, bostedsløshet og internasjonal solidaritet. Storbyen er, og skal være, mangfoldig. Blitz har også vært et viktig sosialt felleskap for mange.

Blitz har utfordret oss. Tøyet grensene som er satt for kjøreregler i samfunnet, nedfelt gjennom blant annet lovene. Det setter oss alle på prøve. Jeg har selv utfordret makttopper og storsamfunnets lover ved å avdekke informasjon Forsvarets ledelse og sikkerhetspolitiet ønsket skulle forbli hemmelig for landets befolkning. For det har jeg tilbragt 2 måneder i Oslo kretsfengsel og mye tid i rettssalene.

Grensen for sivil ulydighet er alltid grunnlag for diskusjon.

Dessverre tror jeg også NATO-toppene i dag sender Blitz-miljøet en vennlig tanke. Hundreder av journalister fra hele verden rapporterer nå hjem at NATO-motstanden i Norge er synonymt med gateslag og vold. Ikke et ord vil de fortelle om Johan Galtungs eminente oppvisning på Betong onsdag, fredsforsker Kristian Berg Harpviken gode innledning på gårsdagens seminar eller LOs Kleiv Fiskvik eller tidligere Ap-leder Reiulf Steens appeller på gårsdagens NATO-demonstrasjon. Det er en ønskesituasjon for NATO-toppene og USAs utenriksminister Condolezza Rice.

Det er uakseptabelt at Blitz-huset er lagringssted for kasser på kasser med murstein og knallskudd, opplagt tenkt for aksjoner. Det kan ikke bli tolerert av Oslo kommune som gårdeier.

Jeg vil fortsatt sloss mot konformitet. Jeg vil slåss mot de krefter som ut fra begrepet "ute av syne - ute av sinn" har en renovasjonstankegang og bl.a. av hensyn til turistene vil ha tiggere og prostituerte bort fra Oslos gater. Jeg var i mot å jage rusmisbrukerne bort fra Plata, og jeg er på samme måte uenig med de i Oslo bystyre som vil kaste Blitz-erne ut av huset. Man "avoppfinner" ikke miljøer og holdninger ved forsøk på å trylle dem bort.

Etiketter:


Comments:
Fin kommentar. Vil dog påpeke at det ikke er forbudt å være i besittelse av murstein ;-) De hadde vært der i over tjue år, og ble brukt delvis som scenestøtter.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?