lørdag, oktober 7

Statsbudsjettet - sykkelveier, og Groruddalen

Oslo vil neste år få en økning i rammetilskuddet fra Staten på 6 %, en økning på hele 686 millioner i frie inntekter. Dette gir mye svært mye velferdsproduksjon for byens innbyggere.
Det sittende H/Fr.P-byrådet burde - på vegne av byens innbyggere - juble over at vi har en regjering som prioriterer offentlig velferd framfor skattelettelser.

På denne tida, med budsjettframlegg fra de sittende regjeringer, har Oslopolitikere ofte de siste årene vært svært så fortvilet. Bondevikregjeringene har lagt fram budsjettforslag som har vært svært dårlig for Oslo og storbyen. Byrådet har derfor måttet invitere bystyret til å kutte i det framlagte budsjettforslaget fra byrådet.

I dag - 2007 - hvor Oslo kommune får masse penger som kan pløyes inn i tjenesteapparatet sender H/Fr.p-byrådet ut en pressemelding. Og det er om noe så spesielt som at de ikke finner særlige øremerkede midler til sykkelveier i Oslo!! 686 millioner kan gi mye sykkelveier det, byråd Myhre.

Og for den som er interessert i detaljene; Statsbudsjettet inneholder naturligvis også en masse annet bra for Oslo.

Og for meg, som bor i Groruddalen er Groruddalssatsingen særlig interessant:

Regjeringen satser bredt for å styrke bolig- og levekårene i Groruddalen. Om lag 120
millioner kroner vil bli brukt i en felles innsats mellom MD, KRD, SD og AID. Vi vil bygge
på lokalt engasjement og lokale ressurser.

På Kommunaldepartementets s område bevilges det 43 mill kr gjennom Husbanken i 2007. En ny tilskuddsordning skal støtte opp under satsingen i Groruddalen: Tilskudd til bolig-, by – og stedsutvikling. Tilskuddet kan gis til tiltak som bidrar til å bedre boforhold og boligmiljø. Tilskuddet skal også bidra til miljøvennlige og universelt utformede boligområder og fremme god stedsutvikling. Det skal hentes innspill fra beboere, borettslag og andre deler av nærmiljøet,
og det skal være et samarbeid med bydelene og Oslo kommune.

Regjeringens samlede innsats i 2007 utføres i fire departementer i samarbeid med Oslo
kommune:

• 7 millioner kroner fra Miljøverndepartementet til Alna, grønnstruktur og kulturmiljø
• 50 millioner kroner fra Samferdselsdepartementet til miljøvennlig transport (32 mill over budsjett og 18 mill i bompenger). I tillegg deltar Jernbaneverket i Oslo kommunes planarbeid og vil bruke 89 millioner kroner til to tiltak i 2007: Ferdigstille ny plattform på Haugenstua (9 millioner kroner i 2007). Starte byggingen av ny containerterminal på Alnabru (80 millioner kroner i 2007).
• Ca. 20 millioner kroner fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet til inkludering og oppvekst.
• 43 millioner kroner fra Kommunaldepartementet til bolig og stedsutvikling.

Dette er en bra begynnelse på en flerårlig innsats for å ruste opp Groruddalen!!

Etiketter:


Comments:
Det er også veldig viktig å huske på at det er ikke bare pengene i seg selv som er viktig. Om de blir brukt i en lavkonjunktur eller høykonjunktur kan faktisk føre til store besparelser økonomisk. Kort sagt vil du kunne få mer igjen for pengene du bruker.....vil du lese mer om dette:
http://web.me.com/andreas.moerken/Websted/Politikk/Politikk.html
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?