fredag, mai 5

I disse tariff-tider

Jeg sitter som sentralstyremedlem i KS, valgt av landstinget i Stavanger i 2004. Gjennom dette har jeg et arbeidsgiveransvar knyttet til årets tariffoppgjør da det jo er KS som forhandler med de ansattes organisasjoner på vegne av kommunesektoren.

KS sitt sentralstyre ga administrasjonen sitt forhandlingsmandat i sitt møte 21. mars, og jeg står naturligvis solidarisk bak det vedtak som er fattet, som også gis mer detaljert bakgrunnstoff for i disse dokumenter. På enkelte punkter har forslag fra meg lagt mandatet nærmere god SV-politikk, som f.eks. "Herunder er det viktig at det positive arbeidet som pågår både innafor likelønnsarbeidet, og bestrebelsene på å redusere bruken av ufrivillig deltid, fortsetter og forsterkes." Lik lønn for likt arbeid og reduksjon i bruk av ufrivillig deltid er det særs viktig å ha fokus på.

Tariffkravene fra KS ville opplagt vært annerledes dersom SVs program skulle vært lagt til grunn.

Men som sentralstyremedlem i KS har jeg fått mitt oppdrag fra KS sine medlemmer, landets kommuner. Det er disse som gir premisser for de krav som skal fremmes ved tariff-forhandlingene, og ikke den utmerkede Soria Moria-erklæringen eller partidokumenter. Sentralstyret må derfor legge til grunn de klare synspunkter som er kommet fram gjennom vedtak på landstinget, i landsstyret og ikke minst: de fylkesvise strategikonferanser som i vinter er holdt i alle fylker, med bred deltakelse fra kommunene. Jeg vil naturligvis tolke ønsker og synspunkter med basis i mitt verdisyn, men en tillitsvalgt i en organisasjons høyeste organ kan naturligvis ikke foreslå at det helt entydige oppdrag medlemmene ga gjennom synspunktene på fylkesmøtene skal settes til side.

Et tips til lokale SV-folkevalgte er derfor: sjekk med ordføreren hvilke signaler og standpunkter han/hun framførte på vegne av kommunen ved det fylkesvise strategimøtet. Og; var dette standpunkt forankret i de lokale folkevalgte organer?

Det er naturligvis ikke likegyldig hvorvidt KS sitt sentralstyre består av medlemmer fra Fr.P. eller SV. I forkant av KS sitt landsting formulerte partiene Ap, SV, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti en felles politisk plattform som forpliktet de 5 partier. Og for mitt arbeid er dette førende for hvordan jeg opptrer i KS.

Men tariff-forhandlinger er også et spørsmål om aktører som har forskjellige roller.

I forhandlingsmøtet 26. april la KS bl.a. fram følgende tilbud vedrørende tariffavtalen, og 5. desember i fjor følgende tilbud vedrørende endring av hovedavtalen.

Under tariff-forhandlinger kan KS bare tale med en stemme. Skulle jeg være misfornøyd med initiativ, uttalelser eller opptreden fra KS sine forhandlere vil jeg ta opp dette internt, og det vil ikke komme et kritisk ord fra min munn i media. Og jeg får da leve med at f.eks. Utdanningsforbundet omtaler det som at jeg "støtter provokasjon".

Så vil jeg tro bl.a. Utdanningsforbundet, også natt til 24. mai og evt. utover er godt tjent med at SV-ere sitter sentralt i KS.

Comments:
Det håper jeg også! Les mer her.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?