tirsdag, februar 28

En byråd som plaprer om ting hun burde holdt kjeft om

"Oslo kommune saksøkes trolig for 250 millioner kroner etter et eiendomssalg. – Jeg er redd dette kan ende med søksmål, bekrefter byråd Grete Horntvedt. Byrådet har foreslått en avtale med kjøperen der kommunen «gir bort» sju mål tomt og en bygning. Finanskomiteen krever en bedre avtale", skriver Dagsavisen.

Jeg har krystallklare meninger om denne saken, som Oslo kommune har liten grunn til å frykte utfallet av en rettssak på, om Nissen-Liegruppen skulle tørre å gå til sak. Men mer bekymrer det meg hvordan byråden undergraver kommunens posisjon og handlingsrom ved at hun velger å uttale seg om en sak som hun selv har understreket må behandles unntatt fra offentlighet både i byrådet, finanskomiteen og bystyret, og med lukkede dører.

At byråden velger å referere fra finanskomiteens lukkede møter er oppsiktsvekkende, og i strid med regelverket. Og at hun endog gir uttrykk for at kommunen har et dårligere sak en sakens fakta viser er også overraskende.

Når kommunen er i en juridisk konflikt som gjelder store verdier er det god grunn for kommunen ikke offentlig å mene noe om kommunens sterke og svake posisjoner i saken. Det undergraver kommunens posisjon, og dermed svekker fellesskapets interesser.

Jeg ble også oppringt av Dagsavisen søndag, som ønsket min uttalelse til saken. Jeg holdt kjeft.

Comments: Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?