fredag, oktober 14

Valgløfter

Valgløfter er brutt, skriver Aftenposten etter Soria Moria-erklæringen. Og jeg undres. For når SV, eller andre partier, møter velgerne gjennom valgkampen kan jo ikke partiet gjøre annet enn å love på egne vegne hva de vil sloss for å få til. Og SVs program er bare garantert gjennomført dersom SV får flertall alene. Alt annet er et spørsmål om SVs styrke gjennom forhandlinger med andre partier. Desto sterkere SV, dess større sjans for gjennomslag. I politikk og makt er det styrkeforholdet som avgjør. Og i en samarbeidsregjering er det et spørsmål om å gi og ta.

Jeg synes Kristin og hennes medforhandlere har gjort en kjempejobb. Regjeringsplattformen har svært mye god SV-politikk i retning av solidariske felleskapsløsninger, omfordeling og ikke minst en bedre utenriks- og fredspolitikk. Dette er bra utgangspunkt for den praktiske politiske hverdagen som nå kommer. Velgerne vil merke en tydelig forskjell.

Comments:
men når kommer regjerningen til å øke tollgrensen?

dét var jo tross alt et valgløfte fra alle tre i alliansen, selv om riktignok SV var litt mer tilbakeholdne enn både SP og AP.
 
Jeg forstår at dette dreier seg om at Norge har hatt den samme tollgrensen på import av varer, 200,- kroner, siden 1975. Høyre ønsker å beholde dagens grense, mens Arbeiderpartiet har foreslått nå heve grensen til 1.000 kroner.

Jeg kjenner jo bl.a. underskriftskampanjen, men jeg kan ikke svare deg på hvordan regjeringen ser på dette. For egen del synes jeg det er naturlig å øke grensen, for bl.a. å få mindre byråkrati rundt relativt små beløp.
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?