onsdag, februar 23

Byrådslederen som ikke tok en utfordring

18. desember sendte jeg følgende mail til byrådsleder Erling Lae:

"Det er bra når du i Dagbladet i dag sier at du vil bruke Arthur-saken som et case, for å lage kjøreregler som forhindrer at ansvarskonflikter går ut over pasienten. Utmerket.Men jeg vil utfordre deg, for du kan også hente gode, aktuelle, case fra din "egen bakgård", fra byrådsavdelinger. Jeg skal to eksempler som dine byråder Torger Ødegaard, Grete Horntvedt og Margaret Eckbo er kjent med, men ikke har ryddet opp i – så langt.

I bydel Vestre Aker ligger Hovseter trygdebolig, en trygdebolig hvor flere av beboerne gjennom måneder har hatt søvløse netter pga. høye bankelyder fra radiatoranlegget. Dette går på helsa løs, og de som er rammet burde tilbys alternative boliger, i påvente av utbedring. Men bydel Vestre Aker og Boligbygg krangler om hvem som har ansvaret for midlertidige kriseløsninger.

I bydel Søndre Nordstrand foregår det et spill mellom barne- og ungdomspsykiatri, skole og bydel om et barn som har fått dobbeltdiagnosen Downs syndrom og kronisk psykose innen schizofrenispektret. Foreldre sloss fortvilet for at bydelen skal ta ansvar, men er i ferd med å resignere. I referatet fra siste ansvarsgruppemøte 25. nov. het det bl.a. "BUP støtter SSBU, og opplever situasjonen som svært kritisk i forhold til familiesituasjonen, og betrakter det som uforsvarlig at Katarina skal hjem til foresatte etter endt opphold på SSBU." Men bydelen har liten eller ingen framdrift i saken, verken når det gjelder bolig eller dagsenterplass. En søknad fra foreldrene om dagsenterplass for jenta er ikke en gang besvart/bekreftet mottatt etter en måned.Her har du muligheter til å lage nye case, eller helst; handle.

"Vi kan ikke ha det sånn at vi må ha flere dobbeltsideoppslag i Dagbladet for å løse en sak," sier du til Dagbladet. Da regner med at du – som helseministeren - griper fatt i de to sakene. Det ser ut til at kommunens forvaltning har et hav av tid før de ordnes opp i disse sakene, men i mellomtiden er enkeltmennesker/familier i ferd med å knekkes."

2 måneder etter må det noteres: Byrådslederen tok ikke utfordringen.

Comments:
MÅ JEG HA DET SÅNN?

Når det gjelder saken med støy i trygdebolig:
Støy og støyrelatert søvnmangel kan utløse alvorlig sykdom, som høyt blodtrykk, hjertesyksdom, svikt i immunforsvaret m.m.
Med hensyn til livskvalitet generelt, så har de store støyproblemene gjennom 1 1/2 år for meg som beboer blant annet medført:
1.Siden i sommer, da det støyende radiatoranlegget var skrudd av, har jeg fått sove natten igjennom kun 6-7 netter i boligen.
2.Jeg har måttet avbryte språkstudiet jeg gikk på fire dager i uken.
3.Jeg har ikke orket gå på teater, kino, messer, foredrag m.m. siden i vår.
4.Jeg har ikke lest, og dermed funnet glede i, litteratur av noen art på måneder.
5.Jeg har måttet avbryte et frivillig arbeid med etablering av en selvhjelpsgruppe. Beklagelig for selvhjelpssenteret, som må søke om midler, annonsere etc.
5.Jeg har kuttet ut omgang med venner og sosiale kontakter for flere måneder siden
6.Jeg orket ikke dra og feire jul sammen med familien.
Alt har dreid seg om ren og skjær fysisk overlevelse i lang tid! Dette kan da ikke bli billig for kommunen på sikt, å få en sterkt støyskadet innbygger (jeg er i slutten av 40-årene)?
Oslo, 02.03.05
 
Legg inn en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?